Boomplanting, bosaanleg en gemeenschapstuin

Intro

Leden kerngroep:
Luc Bruyneel, Jan Degroote, Marina Pinte, Jos Peeters, Jeroen Vergauwe

Als Bodegemse dorpsraad vinden we het belangrijk om de levendige gemeenschap in Bodegem actief te ondersteunen.
Alhoewel Bodegem hoofdzakelijk landelijk is, heeft niet iedereen een moestuin en registreerden we tijdens de receptie een grote interesse om samen te werken in een gemeenschapstuin.

Daarom beginnen we met de samentuin ‘Den Hof van Beugoem’ op het biologisch zelfpluk bloemenveld van De Kleur van Hier en Nu (Oosthoekstraat, Sint-Martens-Bodegem). We gaan ook samen een voedselbosrand ontwerpen en aanleggen zodat je in de praktijk kan leren hoe je met kleine ingrepen jouw eigen tuin kan weerbaarder maken tegen wateroverlast en droogte en de biodiversiteit kan bevorderen. Het wordt een ontmoetingsplek waar je nieuwe teelttechnieken zal aanleren. Daarnaast kan je er met buurtbewoners of met jouw vereniging of klas deelnemen aan activiteiten rond buitenbeleving voor jong en oud.

We starten laagdrempelig en beginnen met eenvoudige ecologische teelten en een basisopleiding ecologisch tuinieren gegeven door Velt. Samen passen we de theorie toe in de praktijk en verbouwen we groenten.

In de komende jaren bouwen we de samentuin dan uit tot een voedselbosrand, ondersteund door nieuwe lessenreeksen gegeven door Velt.

Lessenreeks:

Telkens op zaterdagvoormiddag van 10u-12u:

• 23 maart 24: Bedek je bodem en bodembewerking
  • 6 april 24: Groentenfamilies en wisselteelt
  • 27 april 24: Compost maken en gebruiken
  • te bepalen: Helpers in je moestuin
  • te bepalen: Onkruid natuurlijk bestrijden

Plaats: Processiestraat 3, Sint-Martens-Bodegem. Prijs: 10€/les voor Velt-leden of Den Hof van Beugoem-leden, 15€/les anderen.
Inschrijven kan door te mailen naar denhofvanbeugoem@gmail.com

Hoe wordt je lid van Den Hof van Beugoem?

• Je bent bereid om 2x per week samen te komen in de samentuin
  • Je betaalt een jaarlijks 30€ lidgeld
  • Je ondertekent het tuinreglement
  • Je volgt de lessenreeks

Lid worden kan door te mailen naar denhofvanbeugoem@gmail.com

Wat krijg je ervoor in de plaats?

Een leuke plek in de natuur waar je samen met een groep buurtbewoners via participatieve aanpak groenten verbouwt en  een voedselbosrand uitbouwt.  Je verwerkt en consumeert de oogst. Je leert in de praktijk nieuwe technieken die je in je eigen tuin kan toepassen. Je neemt deel aan activiteiten rond buitenbeleving voor jong en oud.

Meer info

Nog geen berichten