Over de dorpsraad

De Bodegemse Dorpsraad wil samen met alle inwoners – burgers en verenigingen – werken aan een dorp waar het goed is om te wonen. Hoewel Bodegem zich in de schaduw van de grootstad bevindt, met alle problemen van dien, wensen we het landelijke karakter te behouden.

Daarom zal de dorpsraad:

• Een spreekbuis zijn van de Bodegemse gemeenschap ten aanzien van het gemeentebestuur
  • Een aanspreekpunt zijn voor de gemeente en andere instanties
  • Het verenigingsleven coördineren en stimuleren
  • Verkennen waar we op lange termijn naartoe willen met ons dorp
  • Bijdragen tot het beheer en onderhoud van de gemeenschapsinfrastructuur in het dorp, zoals: Solleveld, Castelhof en Huisje Mostinckx
  • De warme samenhang stimuleren door goede communicatie en aandacht voor het onthaal van nieuwe inwoners

Zin om mee te doen? Contacteer ons eerst via het contactformulier of via Jos.

We zullen werkgroepen oprichten waar allerlei problemen kunnen worden besproken en activiteiten uitgewerkt.

Afsprakennota tussen Bodegemse dorpsraad en gemeente Dilbeek

De gemeenteraad van Dilbeek keurde op 20 december 2022 de opstart van nieuwe werking goed met betrekking tot de organisatie van beleidsparticipatie in Dilbeek. Buurt- en wijkinititiatieven worden als essentiële partners gezien om een succesvolle beleidsparticipatiestructuur verder uit te gaan bouwen.

Op dit moment is er nog geen globale visie op het beleid dat Dilbeek wil voeren om buurt- en wijkinitiatieven te initiëren, ondersteunen of versterken.

In Sint-Martens-Bodegem is reeds lange tijd een structurele werking van de gemeenschapsraad Sint-Martens-Bodegem. Een aantal Bodegemnaren, vandaag ook betroken binnen de gemeenschapsraad Sint-Martens-Bodegem, klopten in november 2022 aan bij de gemeente om een doorstart te maken met een vernieuwde dorpsraad Sint-Martens-Bodegem. Het gebrek aan een breder beleidskader buurt- en wijkwerking binnen Dilbeek mag geen belemmering zijn voor de energie en dynamiek die huidige initiatiefnemers vandaag an de dag leggen. In afwachting van dit bredere beleidskader, dat er gezien de vele prioriteiten van het gemeentebestuur ook niet morgen zal liggen, wordt daarom een afsprakennota opgesteld tussen de dorpsraad Sint-Martens-Bodegem en het college van burgemeester en schepenen waarin de huidige engagementen van de gemeente ten aanzien van deze dorpsraad duidelijk vastgelegd worden.

Inwoners

Verenigingen

Lopende dossiers

Vergaderingen

Recente artikels

Bodegem weer proper!

Met de actiegroep Proper Beugoem van de Bodegemse Dorpsraad stippelden we verschillende routes uit om het zwerfvuil op zondag 24/03/2024 op te ruimen.

Deel dit via:
Tweede bestelmoment voor Bodegemse Kledij

🎉 Tweede kans om jouw Bodegemse trots te tonen! 🎉 Bestel nu jouw favoriete stukken uit onze betoverende collectie via shop.bodegemse-dorpsraad.be tot 7 april. T-shirts in 21 kleuren, inclusief nieuwe opties voor vrouwen, en pullen in 11 prachtige kleuren beschikbaar. Afhalen op 1 mei. Mis het niet! 💫

Deel dit via: